Kulturminnedag på Vågsenget søndag 20. september

I forbindelse med årets kulturminneVågsenget-20150904_143512dager arrangerer Kystmuseet også i år aktiviteter på Vågsengtunet. Det er ekstra hyggelig å invitere folk ut til husmannsplassen i år, ettersom hovedbygningen er nyrestaurert og flott, takket være innsatsen til paret Kyien Fox og museets handverker Christiaan Van Gaal, som for tiden er bosatt på Vågsenget for å ta vare på bygningsmassen. Paul Woxeng åpnet sin private bygdesamling her på Vågsenget for snart 100 år siden, og tunet har vært en del av Kystmuseet siden 1970-åra.

I år har vi samarbeid med Vikna frivillighetssentral,Kulturminnedagen-2015---arr som står for matsalg og skotthyllkonkurranse. Tradisjonen tro er også Vikna Historielag medarrangør og vil stille opp med flere aktiviteter. Historielagsmedlemmer som stiller opp står for laksetipping, skotthyllkonkurranse, dugnadstemaet mattfilleklipping og kulestøyping.

Bildet til høyre viser lagets arrangørgruppe, fra venstre Sylvia Riise, Nina Grindvik Sæternes, Harald Riise, Randi Breivik og Oddmund Breivik.

Siden temaet for kulturminnedagen i år er nabolag, mennesker og historie, så passer det fint å fokusere på gamle tradisjoner der naboene samlet seg og fikk gjort unna ting på dugnad. Dette ble sett på som et trivelig avbrekk i en travel hverdag på den gamle gården.

Kyien Fox er kunstner, og har laget kunstverksted for de som har lyst til å prøve noe nytt og spennende på kunstfronten. Handverker Christiaan har høvling på agendaen, for de som vil prøve gammelt handverktøy.

Museet legger opp til kulturminneløype med gjenstandsquiz, grønnsakstombola, utstillingstablåer og handverksdemonstrasjoner. Les mer på museets nettside her.

Du er altså hjertelig velkommen til en opplevelsesrik søndag fra klokka 1200 til 1400.

Og Vågsengtunet finner du ved å ta av fraVågsenget-20150904_143418 riksvei 770 til Garstad kirke på Mellom-Vikna, videre ca 6 km på fylkesvei 508 forbi den gamle vindmølleparken på Husfjellet, og tilslutt opp en skiltet, smal vei til Vågsengtunet.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.